8 sposobów na to jak radzić sobie z nadmiernym stresem

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Artykuł i przygotowane 8 sposobów na to jak radzić sobie z nadmiernym stresem. Jest dedykowany szczególnie osobom, które mają problemy z odpoczynkiem, rozluźnianiem się i mają przymus kontrolowania.

Oczywiście, każdy z nas przeżywa stres i lepiej lub gorzej sobie z nim radzi. Jednak nie każdy z nas podchodzi do zadań, list, organizacji i pracy z takim samym nastawieniem, a w tym przypadku ” namaszczeniem”

Jeśli zagubiłeś balans, pomiędzy pracą, a przyjemnością, wciąż dążysz do ideału, czujesz przymus i lęk, zacznij krok po kroku. Dowiedz się, jak radzić sobie z nadmiernym stresem.

1. Zadbaj o czas wolny

Sporządź listę dziesięciu zajęć niezwiązanych z pracą zawodową, które mogłyby wzbogacić Twój czas wolny.

Rozważ takie możliwości, jak sport – ale bez współzawodnictwa, joga, nauka medytacji, piknij rodzinny. pójście do kina albo na koncert, spacer po parku albo po plaży itd.

Poproś o radę partnera lub członków rodziny, może coś Ci podsuną. Następnie wybierz jedna z możliwości i zrealizuj ją w najbliższy weekend. Jeśli nie potrafisz podjąć decyzji – czytać dalej.

2. Rób listę zadań

Przyjrzyj się swojej liście możliwych zajęć w czasie wolnym. Ponumeruj je od 1 do 10 zgodnie ze swoimi preferencjami. Musisz użyć wszystkich dziesięciu numerów i żaden numer nie może się powtórzyć. Możesz skorzystać ze strony Trello.

A teraz postanów, że podczas najbliższego weekendu zajmiesz się tylko tym, co znalazło się na pierwszym miejscu.

Gdyby nadchodziły Cię wątpliwości, czy dokonałeś najlepszego wyboru, zignoruj je. Po prostu uśmiechnij się i powiedz sobie: „No i znowu to samo – znów kwestionuję własne postanowienia. Nie mogę brać siebie tak strasznie serio”.

Rób listę i ustalaj preferencje za każdym razem, kiedy napotykasz na trudności w wyborze między różnymi wariantami w jakiejkolwiek dziedzinie życia.

Lista 10 zaburzeń osobowości na blogu o psychoterapii
Rób listę zadań

3. Odstaw perfekcjonizm na bok

Jeśli masz kłopoty z podjęciem decyzji, zawsze miej na uwadze, że często nie jest ważne, jaką decyzję podejmiesz; ważne, żeby w ogóle coś zrobić. Jeśli masz wybrać między mało się różniącymi możliwościami, możesz uciec się do rzutu monetą. Drugą opcję zawsze będziesz mógł wypróbować później.

Ćwiczenie to pomoże Ci też radzić sobie z powszechną u Perfekcjonistów skłonnością do siedzenia z założonymi rękami – czyli do odwlekania działań w nadziei znalezienia „idealnego” rozwiązania.

4. Nie dokładaj sobie pracy

Czy twój szef albo małżonek suszy Ci głowę, bo załatwianie spraw zajmuje ci zbyt dużo czasu? Żeby lepiej gospodarować czasem, zadowalaj się wynikami, które są wystarczająco dobre, niekoniecznie doskonałe. Jeśli szef poprosi Cię, byś zrobił mu szybkie zestawienie, upewnij się, o co dokładnie mu chodzi, i wykonaj tylko to, nic więcej.

Jakikolwiek wysiłek podejmujesz, bądź świadom, czego się od Ciebie wymaga i zrób tylko to. Opieraj się swej zwykłej tendencji do załączania dodatkowego materiału czy wykonywania dodatkowej pracy. Zamiast skupiać się na drobnych niedociągnięciach, popatrz, jacy zadowoleni są inni ludzie, kiedy zrobisz swoje.

Powiedz sobie: Wystarczająco dobre to po prostu dobre!”. Czasami, oczywiście, nawet wystarczająco dobre” będzie wymagało stuprocentowego wysiłku. Jeśli będziesz wykonywał to ćwiczenie systematycznie, odkryjesz, że masz w sobie dość energii i entuzjazmu, by pracować sumiennie i błyskotliwie w terminie a jednocześnie kończyć pracę w terminie.

5. Nie rób nic

Czy w Twojej sumiennej głowie kłębi się tak wiele różnych możliwości, że nie jesteś już w stanie rozsądnie myśleć, nie mówiąc już o podjęciu jakiejkolwiek decyzji? Weź trochę czasu wolnego i wyłącz swój mózg.

Wyobraź sobie, że Twój umysł jest jak pusty ekran. Albo też wyobraź sobie jakiś spokojny, bardzo przyjemny widok, w rodzaju morskiego wybrzeża albo góry pokrytej śniegiem. Łagodnie odsuwaj wszystkie myśli i troski, które chciałyby tam wpełznąć. Poznanie technik medytacyjnych może ułatwić to ćwiczenie. Wracaj do niego, ilekroć od kłopotów i trudnych decyzji zaczną Ci się przegrzewać neurony.

Wyciszenie przepracowanego mózgu pozwoli mu wydajniej pracować, kiedy włączysz go ponownie.

jak radzić sobie z nadmiernym stresem
Nie rób nic

6. Oszukuj swój mózg

Żeby uświadomić sobie presję, jaką sam na siebie wywierasz, odnotuj, jak często rozpoczynasz zdanie albo myśl od „Powinienem”. Spróbuj przekształcić każde takie zdanie tak, by zaczynało się od „Chcę” albo „Nie chcę”.

Na przykład, jeśli mówisz sobie albo myślisz: „Powinienem odwiedzić cioteczna babkę Lulu”, powiedz raczej: „Chcę odwiedzić cioteczną babkę Lulu. Nie widziałem jej od prawie dwóch miesięcy. To już doprawdy za długo, więc od razu zadzwonię do niej i zapowiem się z wizytą”.

Albo: „Tak naprawdę to nie mam ochoty na wizytę u ciotecznej babki Lulu, ale nie widziałem jej już od dwóch miesięcy i mam poczucie winy, więc może zadzwonię do niej, żeby wiedziała, że o niej nie zapomniałem”.

Idea ćwiczenia polega na tym, byś się wewnętrznie rozluźnili i działał odpowiednio do sytuacji. Kiedy uświadomisz sobie, co w poszczególnych sytuacjach naprawdę czujesz, a nie co, jak sądzisz, powinieneś robić, czuć bądź myśleć – poczujesz się na siłach rozwiązywać pewne dokuczliwe dylematy moralne bez podważania poczucia własnej wartości.

7. Bądź dla siebie wyrozumiały

Za każdym razem, kiedy złapiesz się na jakimś błędzie, powiedz sobie: „No coż, jestem tylko człowiekiem!„. Może to brzmi nieco dziwnie, ale musisz nauczyć się, że nikt nie jest doskonały, Ciebie nie wyłączając, i że dotąd zbyt surowo osądzałeś siebie za popełnianie zwykłych ludzkich błędów.

Spróbuj tego samego z innymi ludźmi, których traktowałeś szorstko z powodu drobnych niedociągnięć: „No coż, przecież on (ona) jest tylko człowiekiem!”.

8. Doceniaj innych

Praktykuj dzielenie się uczuciami z tymi, których kochasz, gdyż mogą nie zdawać sobie sprawy, że myślisz o nich.

Na przykład powiedz dziś wieczorem swojemu partnerowi albo dziecku: „Kocham Cię” czy też: „Ładnie Ci w tym kolorze”, albo coś podobnego. Jeśli Ci to pomoże, ułóż sobie listę tego, co mógłbyś powiedzieć, i pamiętaj, by z niej prędzej czy później skorzystać.

A skoro już przy tym jesteśmy, może także swoim podwładnym dasz do zrozumienia, że wysoko cenisz sobie ich prace? Nie martw się, że prawiąc komplementy i wyrażając uczucia możesz wydawać się sztywny i nienaturalny.

W miarę nabywania praktyki będzie Ci szło coraz lepiej. Inni zaś będą tak uszczęśliwieni Twoimi pochwałami, że nawet nie zwrócą uwagi, w jaki sposób je przekazałeś.

Jak radzić sobie z nadmiernym stresem
Doceniaj innych

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak radzić sobie z nadmiernym stresem? Sprawdź listę 10 najlepszych filmów psychologicznych, pogłębiaj swoją wiedzę i bądź świadomy!

2 Komentarze

Czym są obsesje? Czy mogę wyleczyć obsesje? - Psychoterapia Gestalt Poznań Karina Szczęsna · 3 sierpnia 2020 o 16:49

[…] Przygotowałam zestaw 8 ćwiczeń, sposobów, które mogą wspomóc Ciebie w pracy nad Twoim rozluź… […]

Co to są zaburzenia obsesyjno-kompulsywne i jak je rozpoznać? · 3 sierpnia 2020 o 17:15

[…] 8 sposobów, które mogą Tobie pomóc w codziennym funkcjonowaniu […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *